Indien

Nu är jag tillbaks i kalla Sverige, kom hem tidigt i fredags morse. Flygresan var dryg, men i övrigt var semestern helt underbar.

Vi bodde på ett ganska enkelt men fint hotell precis vid huvudgatan och nära stranden.
Hotellet

De första dagarna ägnade vi åt att anpassa oss till värmen, tidsomställningen och alla nya intryck. Vi tog det mest lugnt samt promenerade en del för att lära känna omgivningen.

Vi hann dock med mycket under de två veckorna vi var borta. Vi var på en nattmarknad, en hippiemarknad samt en marknad där lokalbefolkningen själva handlar. Den var rolig att se, men det fanns inte så mycket för oss att handla där. Det var mest grönsaker och kryddor samt fisk och räkor som såldes i skålar som stod framme i solen - inte så jättefrestande.
Anjuna (hippiemarknad)Mapusa (lokal marknad)

Vi var på två olika utflykter med Ving. På den ena åkte vi till några olika små byar och fick bl.a. besöka en förskola, ett bageri och en man som drejde krukor för hand. Den andra utflykten gick först till ett tempel, sedan till en kryddodling där vi fick se massa träd och plantor samt äta en indisk lunch och slutligen åkte vi båt på en flod där vi såg krokodiler. En krokodil kom rusande mot båten som låg ett par meter från strandkanten och sprang ner i vattnet - det var lite läskigt, men kul att se!
FörskolaKrokodil

Vi besökte Panjim, Goas huvudstad. Den skilde sig ganska mycket från Candolim där vi bodde, så det var en rolig upplevelse. För att komma dit åkte vi en rostig överfull båt över en flod.
Panjim

En dag åkte jag iväg för att dyka. Vattnet var inte speciellt klart så man såg inte så långt, men vi såg en hel del fina fiskar och koraller.
Dykning

Vi har solat, badat, ätit god mat, fått billig massage och shoppat (inga extrema mängder, men fick med mig en hel del fina saker hem). Vi har åkt lokalbuss, tuktuk och taxi (det sistnämnda var egentligen inget speciellt , men bara att vara ute i trafiken var en upplevelse - det fanns inte precis välordnade gator med trafikljus som i Sverige).

Slutade inte att fascineras av korna som gick lösa överallt, tyckte det var ganska lustigt att plötsligt få se en ko på stranden eller mitt i gatan. Blev även imponerad över indiernas förmåga att känna igen och komma ihåg alla turister - det hände ofta att personer som varken jag eller mamma kände igen visste precis vilka vi var och t.o.m. visste vad vi hette (eller de visste iaf vad jag hette - "Maria and mama" blev vi ofta kallade - antagligen för att de hörde att det var så vi kallade varandra).
Ko på strandenKor på gatan

Har haft två härliga veckor och är glad över att ha fått uppleva något helt nytt och annorlunda!

Men det känns ändå ganska skönt att vara hemma igen. Har myst med Ron, kollat på film och tagit det lungt. Ikväll åt jag middag och god efterrätt med Lina och Verra. Vi bytte även lite julklappar och kollade på DaVinci-koden. Det var jätteroligt att träffa dem, hade en trevlig kväll!

Imorgon är det nyårsafton. Är väldigt nöjd med 2007, det har varit ett bra år! Kan bara hoppas på att 2008 blir minst lika bra! Gott nytt år!

Liten uppdatering fran Indien

Nu ar jag och mamma i Goa. Vi njuter av varmen, ater god mat och har det bra. Pa gatorna gar det kor och hundar, och aven pa stranderna kan man fa se en och annan ko. Folk kor som galningar och idag var vi nara att fa bevittna en lastbil som korde pa en hundvalp, men valpen klarade sig med nagon millimeters marginal som tur var. Allt ar extremt billigt - vi ater goda middagar for drygt en hundring for bada tva och haromdagen akte vi taxi i ca 20 minuter, bad taxin vanta pa oss i tre timmar och sedan kora tillbaka oss, och for det betalade vi 90 kr.

Vi har besokt en nattmarknad och Goas huvudstad samt akt pa en utflykt till flera olika sma byar, och sjalvklart legat pa stranden (och brant oss). Vi planerar att gora nagra fler utflykter, bl.a. till en hippiemarknad och sa ska vi aka pa nan flod dar man kan fa se krokodiler.

Nu ska vi snart ga till ett massagecenter och fa en timmes helkroppsmassage.

God jul!

Älgjakt med pistoler

Nu springer mamma runt lite småstressad och packar det sista, om några minuter åker vi härifrån och börjar vår resa till Indien. Är otålig och förväntansfull, ska bli spännande och jätteroligt! Men det var jobbigt att säga hejdå till Ron idag, fick lite samma känsla som när jag åkte till USA, även om det såklart inte går att jämföra två veckor med fyra månader. Men det är aldrig roligt att behöva säga hejdå.

Kanske uppdaterar bloggen under semestern om jag får tid.

Kan iaf avsluta det här inlägget med att kortfattat berätta om en dröm jag drömde häromdagen - troligtvis den mest sinnessjuka dröm jag någonsin drömt.

Jag drömde att jag skulle på älgjakt med Göran (Annas, Olas och Björns pappa) och Micke Unnebo (pappas och Ingrids f.d. granne) - varför just dem av alla människor har jag ingen aning om. Men vi skulle iaf ut och jaga älg i elljusspåret i Örsundsbro - med pistoler. Vi sköt lite hej vilt omkring oss och snart fick vi syn på en älg. Det var en slags människoälg som kunde prata och stod upp på två ben och hade vit skjorta på sig, men det var ändå en älg. Älgen och Micke Unnebo var bekanta och älgen gick fram till oss och ställde sig framför Micke så att Micke kunde skjuta honom. Han sköt honom med ett skott rakt i pannan och efter det gratulerade älgen Micke och poserade med honom så vi andra kunde ta kort på dem. En väldigt väldigt udda dröm...

Men nu är det iaf dags att åka!

Trevlig Lucia! :)

Idol, Carola & Liza Minelli

I fredags var det den stora konsertdagen. Först samlades vi i Globen där vi sjöng "can you feel it" tillsammans med idolerna i idolfinalen. Det blev bara ett snabbt besök, och så fort vi hade sjungit färdigt gick vi över till Hovet för att medverka i "a classic Christmas night". Vi var bara med på två låtar, men vi fick sitta kvar och se hela showen. Dessutom blev vi bjudna på mackor och dricka, så det var en ganska trevlig kväll. Hade dock blivit besviken om jag var någon av dem som hade betalat för biljetterna. Carola kändes lite stel och opersonlig, Liza Minelli verkade halvt galen och full och Mikael Nykvist var mest pinsam i sina försök att vara rolig. Men som sagt, när det inte kostade mer än tid så var det värt det! :)

Lördagen spenderade jag med Ron. Vi hade en mysig dag och åt middag på restaurang och kollade på film på kvällen.

Igår åt vi sen lunch hemma hos Rons mamma och sedan tidig middag hemma hos Linda och Mattias. Var väldigt mätt efter allt ätande, men det var en trevlig dag!

Jobb, jobb, jobb

Nu har jag varit lite dålig på att uppdatera min blogg. Har haft fullt upp de senaste dagarna.

I fredags, lördags och söndags jobbade jag julbord på Carshälls Gård. Roligt och mysigt med julbord, men ganska jobbigt att jobba så intensivt hela helgen. I söndags kväll hade jag extremt ont i fötterna, men fick iaf lite fotmassage av Ron :-)

Igår jobbade jag på mitt gamla jobb (förskolan). Det var kul att se alla barnen igen, de är så himla söta! Och de hade blivit så stora!

På kvällen hade vi repetition med kören inför fredag. Då ska vi nämligen vara med på Carolas & Liza Minellis julkonsert på Hovet. Det ska bli roligt! Och igår fick vi ännu mer roliga nyheter. Gabriel (vår körledare) har ordnat så att vi innan julkonserten ska få vara med och öppna idolfinalen i Globen! :D Vi ska sjunga signaturmelodin tillsammans med idolerna, och sen när vi har gjort vårt så går vi vidare till hovet och uppträder med Carola och Liza Minelli. Spännande kväll! :-)