Indien

Nu är jag tillbaks i kalla Sverige, kom hem tidigt i fredags morse. Flygresan var dryg, men i övrigt var semestern helt underbar.

Vi bodde på ett ganska enkelt men fint hotell precis vid huvudgatan och nära stranden.
Hotellet

De första dagarna ägnade vi åt att anpassa oss till värmen, tidsomställningen och alla nya intryck. Vi tog det mest lugnt samt promenerade en del för att lära känna omgivningen.

Vi hann dock med mycket under de två veckorna vi var borta. Vi var på en nattmarknad, en hippiemarknad samt en marknad där lokalbefolkningen själva handlar. Den var rolig att se, men det fanns inte så mycket för oss att handla där. Det var mest grönsaker och kryddor samt fisk och räkor som såldes i skålar som stod framme i solen - inte så jättefrestande.
Anjuna (hippiemarknad)Mapusa (lokal marknad)

Vi var på två olika utflykter med Ving. På den ena åkte vi till några olika små byar och fick bl.a. besöka en förskola, ett bageri och en man som drejde krukor för hand. Den andra utflykten gick först till ett tempel, sedan till en kryddodling där vi fick se massa träd och plantor samt äta en indisk lunch och slutligen åkte vi båt på en flod där vi såg krokodiler. En krokodil kom rusande mot båten som låg ett par meter från strandkanten och sprang ner i vattnet - det var lite läskigt, men kul att se!
FörskolaKrokodil

Vi besökte Panjim, Goas huvudstad. Den skilde sig ganska mycket från Candolim där vi bodde, så det var en rolig upplevelse. För att komma dit åkte vi en rostig överfull båt över en flod.
Panjim

En dag åkte jag iväg för att dyka. Vattnet var inte speciellt klart så man såg inte så långt, men vi såg en hel del fina fiskar och koraller.
Dykning

Vi har solat, badat, ätit god mat, fått billig massage och shoppat (inga extrema mängder, men fick med mig en hel del fina saker hem). Vi har åkt lokalbuss, tuktuk och taxi (det sistnämnda var egentligen inget speciellt , men bara att vara ute i trafiken var en upplevelse - det fanns inte precis välordnade gator med trafikljus som i Sverige).

Slutade inte att fascineras av korna som gick lösa överallt, tyckte det var ganska lustigt att plötsligt få se en ko på stranden eller mitt i gatan. Blev även imponerad över indiernas förmåga att känna igen och komma ihåg alla turister - det hände ofta att personer som varken jag eller mamma kände igen visste precis vilka vi var och t.o.m. visste vad vi hette (eller de visste iaf vad jag hette - "Maria and mama" blev vi ofta kallade - antagligen för att de hörde att det var så vi kallade varandra).
Ko på strandenKor på gatan

Har haft två härliga veckor och är glad över att ha fått uppleva något helt nytt och annorlunda!

Men det känns ändå ganska skönt att vara hemma igen. Har myst med Ron, kollat på film och tagit det lungt. Ikväll åt jag middag och god efterrätt med Lina och Verra. Vi bytte även lite julklappar och kollade på DaVinci-koden. Det var jätteroligt att träffa dem, hade en trevlig kväll!

Imorgon är det nyårsafton. Är väldigt nöjd med 2007, det har varit ett bra år! Kan bara hoppas på att 2008 blir minst lika bra! Gott nytt år!