Glad att jag bor i Sverige!

Idag var jag på en föreläsning på Röda Korset där två väldigt inspirerande kvinnor från Röda Korsets Center för torterade flyktingar berättade om sina arbeten och om hur livet ser ut för många flyktingar som kommer hit.

Det finns statistik som säger att ca 30 % av alla flyktingar i Sverige har varit utsatta för tortyr. Bara att vara flykting är ju en stor traumatisk upplevelse i sig; ångesten över att behöva lämna sitt land och hela sitt liv, rädslan i att vara på flykt i kanske över ett år för att slutligen nå ett land där man inte ens vet om man får stanna, stressen under asylsökningsprocessen och oron för sina anhöriga... Att dessutom ha varit utsatt för tortyr som kanske inneburit isolering, skenavrättningar och både det ena och det andra... Jag kan inte ens föreställa mig hur man skulle må då.

Det var en väldigt bra, om än lite omskakande, föreläsning och återigen blev jag påmind om hur glad jag är över att bo i Sverige!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0