Byt politik - inte klimat

Tidigare idag var jag och lyssnade på Maria Wetterstrands föreläsning "Byt politik - inte klimat". Hon var bra och hade, inte helt oväntat, mycket intressant att säga.

Diskuterade lite häromdagen med en vän vars kompis är sverigedemokrat. Jag insåg då att jag har haft någon slags naiv föreställning om att de flesta sverigedemokraters åsikter inte är så djupt förankrade. Att de kanske är lite arga på samhället eller av annan anledning vill göra någon form av revolt och att många av dem skulle kunna "talas till rätta". Så är det förstås inte. I vissa fall går det nog, men säkert inte i större utsträckning än tvärtom. Det var en lite skrämmande insikt - att det förmodligen skulle vara lika omöjligt och hopplöst för mig att föra ett resonemang med och "omvända" en sverigedemokrat, som det skulle vara för en sverigedemokrat att "omvända" mig. Helt lönlöst med andra ord.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0