Rösta grönt i EU-valet!

Jag är egentligen jättedålig på politik och om det vore riksdagsval imorgon skulle jag kanske inte vara riktigt säker på vilket parti jag skulle rösta på. Då är det ju så många frågor att ta hänsyn till. Men i EU-valet är jag alldeles bombsäker på var min röst hamnar. Ekonomisk kris, javisst, men om man ska vara lite mindre egoistisk och tänka långsiktigt så har vi ju faktiskt en betydligt större kris än så att ta hänsyn till.


Miljöpartiet är det enda av de sju riksdagspartierna som kraftigt vill skärpa EU:s klimatmål. Det är också det enda partiet som helt och fullt ser flygskatt och global skatt på flygbränsle som någonting positivt. De vill satsa på en utbyggnad av järnvägar istället för fler motorvägar och är tillsammans med Centerpartiet ensamma om att vilja införa en EU-miljödomstol för att lättare kunna döma företag som bryter mot miljölagstiftningen.


Miljöpartiet och Vänsterpartiet är de enda partierna som inte vill godkänna Lissabonfördraget. Kortfattat innebär fördraget att mer makt ges till EU och mindre till de enskilda länderna. Miljöpartiet anser att det ska hållas en folkomröstning om Lissabonfördraget.


Miljöpartiet tror att EU kan ge en bättre utveckling för mänskliga rättigheter och ett hållbart klimat, men tycker att EU:s ansvarsområden bör begränsas och anser att beslut främst ska fattas av dem som berörs av dem. De tycker att varje medlemsland själv ska få välja vilka delar av EU-arbetet de vill vara med i.


Miljöpartiet vill överlag stärka demokratin och ge mer makt åt folket istället för att flytta bort makten till byråkrater långt bort från väljarna. De tror på en deltagande demokrati där folkets direkta inflytande är större än idag och vill bland annat öppna riksdagens utskottsmöten för allmänheten samt göra det lättare att kräva folkomröstningar i stora viktiga frågor.


Dessutom jobbar Miljöpartiet för lika rättigheter och vill att Sverige och de rika länderna ska ta mer ansvar för människor som söker skydd inom EU. De ser till barnens bästa och tycker att större hänsyn till FN:s barnkonvention ska tas och vill även förbättra äldrevården genom att införa fler alternativ och valmöjligheter. De vill förenkla socialförsäkringssystemet och ge bättre stöd åt personer med särskilda behov och de jobbar för att minska de fördomar som finns mot psykiska funktionshinder. De vill se över den felaktiga läkemedelsanvändningen och vill att den ska bli mer effektiv samt att miljömärkning av läkemedel ska införas. De arbetar också för en mer restriktiv alkohol- och narkotikapolitik.


Kampanjbanner - Rösta för bättre klimat den 7 juni

Jag hade inte tänkt smutskasta några andra partier, men vill ändå nämna att gällande flygskatt och skatt på flygbränsle så är Moderaterna det enda partiet som helt tar avstånd från det. Inte heller tycker de att mängden alkohol man får ta med sig mellan EU-länder behöver minskas (idag är mängden 10 liter sprit, 20 liter starkvin, 90 liter vin och 110 liter öl per person). Det är dessutom det enda partiet som inte tycker att papperslösa utan uppehållstillstånd ska ha rätt till skolgång och akut sjukvård.

Så, nu har jag sagt mitt, sedan röstar ni ju som ni vill.


Kommentarer
Postat av: Veronica

Känner mig lite träffad ;)

2009-06-07 @ 19:30:02
Postat av: Veronica

Haha nä det gjorde jag inte! Men fråga Mikaela eller min mamma istället för mig, alltså vad de röstade på, då kommer du bli gladare ;)

2009-06-08 @ 08:39:53
Postat av: Kajsa

Naturligtvis blev det grönt! :)

2009-06-08 @ 21:23:33
URL: http://www.grusell.dk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0