What to do??

Examen närmar sig och jag känner mig stressad. Det är visserligen nästan ett halvår kvar, men jag måste ju börja fundera på vad jag ska göra sen. Fyra alternativ snurrar runt i mitt huvud:  

1. Ge mig sjutton på att jag ska hitta ett jobb trots att tiderna är som de är. Jag kommer inte att kunna vara kräsen utan får ta det jobb som erbjuds, men jag får förhoppningsvis in en fot någonstans och kan börja skaffa mig erfarenhet och så småningom en karriär.  

2. Försöka hitta något sätt att komma runt skolans nya intagningskrav "tidigare arbetslivserfarenhet inom området" och läsa till VA-projektör på distans. Platschefen på skolan har sagt att det kanske går att lösa. Jag tror att det är jätteintressant att vara VA-projektör, men jag är osäker på hur mycket utbildningen kan ge. Fördelen med en ettårig distansutbildning är att det går att kombinera med jobb samt att jag inte behöver ägna massa fler år åt att plugga. Samtidigt är det en nackdel - jag tror att jag lär mig mer på en bunden utbildning än en distansutbildning, och att man lär sig mer på två eller tre år än på ett säger ju sig självt.  

3. Plugga geografi på Stockholms Universitet. Skolan har ett samarbete med just den utbildningen vilket gör att man kan tillgodoräkna sig poäng och bara behöver läsa 1,5 år för att få en kandidatexamen. Utbildningen verkar intressant och jag tror att jag skulle tycka den var rolig, men frågan är om jag skulle ha valt att gå den utbildningen om det inte vore för samarbetet med skolan? Jag vill inte plugga något bara för att få en titel (även om jag har insett att en titel faktiskt kan vara ganska viktig när man söker jobb och liknande).  

4. Plugga kemiteknik på KTH. Jag hörde talas om den utbildningen genom mammas jobbarkompis kille som har gått den. Den verkar intressant och jag tror att den kan ge stora jobbmöjligheter. I höstas var lägsta antagningspoäng 13,7 nånting, så jag borde kunna komma in, men jag har inte rätt behörighet. Jag måste läsa in matte C & D samt fysik B, vilket innebär att jag först måste ägna ett år åt det och sedan tre år åt själva utbildningen. Hade jag inte redan pluggat i två år så tror jag att jag hade satsat på den utbildningen, jag tror att det är den som skulle ge mig mest i slutändan. Dock har jag varken lust att tredubbla mitt studielån eller plugga i fyra år till.  

Och nu måste jag snart bestämma mig...

Kommentarer
Postat av: Veronica

Aa det kan inte vara lätt och det är ju ett ganska stort val. Men du har ju i alla fall börjat bra med att stapla upp det sådär, alltid något!

2009-01-24 @ 13:07:37
URL: http://veronicagodin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0