Försiktighetsprincipen

Jag får alltid så dåligt samvete när jag är sjuk. Idag var jag tvungen att sjukskriva mig både från praktiken och från ett pass på Carlshälls Gård, vilket ger mig extra dåligt samvete. Trots att benen känns tunga som bly och det var en kraftansträngning bara att gå ner till Hemköp och handla mjölk så frågar jag mig själv om jag verkligen är tillräckligt sjuk för att "få" vara hemma - jag tänker att jag kanske borde ha försökt orka jobba trots allt. Hade det varit någon annan så hade jag sagt åt den personen på skarpen att man faktiskt får vara sjuk, och man måste inte anstränga sig tills man säckar ihop totalt. Men när det gäller mig själv så glömmer jag bort det.

I skolan pratar vi mycket om "försiktighetsprincipen" som innebär att man är skyldig att vidta åtgärder så fort det finns misstanke om att en skada på miljön kan uppstå. Man ska agera i förebyggande syfte hellre än att avhjälpa uppkomna skador. Försiktighetsprincipen gäller ju miljöfarlig verksamhet, men jag tror att man ska tillämpa den på sig själv också. Det är bättre att vara hemma i två dagar och sedan orka jobba, än att jobba fast man är sjuk tills man inte orkar stå på benen överhuvudtaget och kanske måste vara hemma betydligt längre än två dagar. Jag måste lära mig det.

Men trots att jag är sjuk är det en väldigt bra dag idag. Obama vann valet och jag känner en stor lättnad över det! Jag tror att han är helt rätt man för att vara USA:s president, han kan nog få lite ordning på saker och ting. Jag såg hans tacktal och tycker bara att han är så himla bra!

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/usavalet/article3699210.ab

Kommentarer
Postat av: Maria

Du gör rätt i att vara sjuk! om man inte mår bra ska man ta hand om sig själv och inte gå iväg och jobba! Då kommer du aldrig bli frisk! :)



Ha det gott!



/ maria

2008-11-05 @ 16:30:05
URL: http://hummlann.blogg.se/
Postat av: Veronica

Om det hade varit jag eller någon annan som skrivit det där inlägget hade du skrivit en jätteklok kommentar om hur viktigt det är att man tar hand om sig själv... Och varför skulle du vara annorlunda än oss, du förtjänar ju lika mycket som oss att bli omhändertagna, eller hur?! :) Kram!

2008-11-05 @ 19:27:57
Postat av: Åsa

Nu har jag startat en ny tävling på min blogg!

Vinn ett höstigt halsband eller ett vintrigt armband.



Kika in å va med å tävla vettja!

2008-11-11 @ 08:25:57
URL: http://caspelihna.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0